A téli Magas-Tax és Nagy Hideg-hegy

2008.12.29

Kép A Hideg-hegy neve nem véletlenül az ami.

Ha akarunk látni havat így az ünnepek környékén, és van egy nap kirándulóidőnk, akkor csavaroghatunk egyet a Börzsöny belsejébe, Magas-Tax-ra, Nagy Hideg-hegyre és esetleg a Börzsöny legmagasabb pontjára, a Csóványosra.

Először is el kell jutni valalmilyen módon Kismarosra. Vonattal Budapestről a Nyugatiból a szobi vonattal egy órán belül leérhetünk a faluba. Onnan mehetünk tovább busszal vagy a királyréti kisvasúttal, ami külön élmény a gyerekeknek és a kutyáknak (nem beszélve a szülőkről és a  kutyás gazdikról). A kisvasút viszonylag gyakran jár, a kimaradó időközökben pedig a buszok. Kissé nehéz informálódni a pontos menetrendről mostanában, ezért a buszt telefonon, a kisvasutat is vagy telefonon, vagy helyben érdemes megkérdezni.

Királyrét amúgy is jó kiindulóhely, ha nem is megyünk messze, szinte helyben is sok látnivaló akad: hegyek a környéken (pl. a Várhegy, Sóska-hegy  vagy a Három-hányás ) vagy a tavak, mint a Bajdázói- vagy Büdös-tó.

Kép Királyrétről mindenféle színű útvonalak indulnak ki: pirosak, kékek, zöld, úgyhogy mindenképp vigyünk magunkkal túristatérképet, mert könnyen elkavarodhatunk a nagy választékban.

Kép

A Hideg-hegyre, illetve a Nagy Hideg-hegyi túristaszállóhoz többféle útvonalon is eljuthatunk: ha útba akarjuk ejteni Magas-taxot is, akkor ajánlott a   - és a  + ,  valamint a  + .  Ha nem érintjük Taxot, akkor a x

Míg jelenleg Királyrét magasságában alig van hó, addig pár száz méterrel feljebb akár 20-cm-es hóban járkálhatunk, a Hideg-hegyi sípályánál pedig fix 20cm-s hó van.

A kirándulás nem különösen megerőltető, Magas-Tax-ig gyerekekkel is nyugodtan neki lehet vágni, mindenki élvezni fogja a havat és a jó levegőt. A tüdőnkből sem árt kiszellőztetni az ünnepi  többnapos szobalevegőt és a város fűtéstől és közlekedéstől terhes "emberlevegőjét".

Kép

A sípályáig eljutni (Nagy Hideg-hegyre) már kissé igénybeveszi az izomzatunkat, pláne az ünnepi punnyadás után, de megéri, főleg tiszta időben még a Naszályt is tisztán láthatjuk

Állatokkal mi sajnos nem találkoztunk, pár cinkén és egy feketeharkályon kívül csak sok ember került a látómezőnkbe, meg persze a szép erdők és a csillogó hómező.

Magas-Taxon lehet  büfézni, és a Nagy Hideg-hegyi túristaházban főtt kajálni is (ha a tömeg nem ette már el előlünk). Sőt meg is lehet szállni. Nekem nagyon tetszettek a turistaházban kitett erdészeti tablók, amelyek bemutatják az erdő életét, a holtfák, erdőszegélyek szerepét.

Kép Persze a kirándulást megejthetjük más irányból is, pl Nagybörzsönyből vagy Márianosztra felől, de az jóval durvább mint Királyrétről.

A Csóványos már keményebb túra, télen inkább gyakorlott túrázóknak érdemes menni, a gyerekek valószínűleg holtfáradtan érnének fel a tetőre. Sok a meredek emelkedő és időben is jóval hosszabb mint Magas-Tax. És nincs büfé, ahol forralt bort adjanak!!!! Viszont van egy többemeletes beton-kilátótorony, ahonnan tiszta időben nagyon szép a kilátás tényleg. Szóval szerintem ide inkább májusban vagy szeptemberben, esetleg nem túl gutaütős nyári napokon menjünk.

Kép

Nagy Hideg-hegy lejtőjén hazafelé mi gyorsítottuk az utat, kipróbálván a seggen csúszást, ami jó indítás a hazafelé útra, mert jókat nevettünk a csúszásokon, kisiklásokon, és gatyarepedéseken!